Forum www.opiekunczowychowawcza.fora.pl Strona Główna www.opiekunczowychowawcza.fora.pl
już IV semestr ;DD
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

LISTA i TEMATY

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.opiekunczowychowawcza.fora.pl Strona Główna -> PROMOTORZY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janulka
Administrator



Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:50, 18 Lis 2010    Temat postu: LISTA i TEMATY

Tytuł, imię i nazwisko:

Dr Waldemar Budzinski

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie

Kontakt (telefon, mail):

[link widoczny dla zalogowanych]

tel. (058) 306 63 93







Problematyka badawcza seminarium:



· Lęk, depresja, gniew i inne procesy oraz mechanizmy psychiczne u dzieci i młodzieży szkolnej

· Problemy psychologiczne dzieci i młodzieży przewlekle chorej.

· Nauczanie dzieci chorych

· Terapia dzieci i młodzieży

· Zaburzenia jedzenia u dzieci i młodzieży.

· Wypalenie zawodowe u nauczycieli i w innych grupach zawodowych.

· Systemy wartości u nauczycieli i wychowawców.

· Systemy wartości u młodziży.



Przykłady tematów:





· Związek między depresyjnością a osiągnięciami szkolnymi z matematyki.

· Opinie o nauczaniu indywidualnym przewlekle chorych gimnazjalistów.

· Rola nauczyciela i wychowawcy w terapii anoreksji.

· Związek między stażem pracy a przejawami wypalenia zawodowego u wychowawców.

· Deklarowane hierarchie wartości nauczycieli stażystów

· Psychospołeczne uwarunkowania agresji młodzieży gimnazjalnej





Wybrane publikacje:

(własne)



1. Budziński W., Trocha J.: Psychologia Medycyny. Zagadnienia Programowe. Akademia Medyczna w Gdańsku. Gdańsk 1991.

2. Budziński W.: Samoocena realizowania wartości a motywacja do leczenia się z nałogu u osób uzależnionych od heroiny. Ann. Acad. Med. Gedan., 1993, Nr 23, s.125-137.

3. Budziński W.: Charakterystyka psychospołeczna toksykomanów mieszkających w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. w: Stan zdrowia ludności w województwie gdańskim w latach 1980-1992, red.: Sobczak I., Wojewódzki Urząd Statystyczny. Gdańsk 1994.

4. Budziński W.: Propozycje oddziaływań terapeutycznych w indywidualnej psychoterapii jadłowstrętu psychicznego. Postępy Psychoterapii, red. L. Gapik, tom III, s. 111-125, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza, Poznań 2000.

5. Budziński W., Leszczyńska I., Mika K., Roszkowski M.: Obsługa klienta. Wyd.: Profile, Ministerstwo Zdrowia, Warszawa 2001. Autorstwo tematów: - Kim jest człowiek?; - Czym jest aktywność zadaniowa?. - Motywowanie do efektywnej pracy i skutecznego działania. – Motywacja menedżerów. - Motywowanie pracowników. – Komunikacja niewerbalna. – Nowoczesny menedżer – czyli jak skutecznie oddziaływać na ludzi. – Style zarządzania potencjałem ludzkim. – Człowiek jako podmiot procesu zarządzania. Liczba stron: 14 (podręcznik szkoleniowy).

6. Budziński W.: Rodzinne uwarunkowania jadłowstrętu psychicznego. Problemy Medycyny Społecznej, 2001, nr 34. s. 105 – 111.

7. Budziński W.: Komunikowanie się z chorym dzieckiem, w: Wybrane Zagadnienia z hematologii i onkologii wieku rozwojowego (pod red. Anny Balcerskiej i Nineli Irgi), Gdańsk, 2004, s.105 – 117.

8. Tartas M, Budziński W, Walkiewicz M. Stres a studiowanie medycyny. Stress and medical study.Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio D. 2007, vol. 62, 18(6).

9. Budziński W, Tartas M, Walkiewicz M. Lęk i depresyjność wśród studentów medycyny. Anxiety, depressiveness and medical study. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio D. 2007, vol. 62, 18(1).

10. Budziński W, Tartas M, Walkiewicz M, Majkowicz M.: Depressiveness and its dynamics in medical students - a longitudinal study. Polish Journal of Environmental Studies. Vol. 17, Nr 4B 2008. s. 108-112.Impact Factor: 0.706

11. Tartas M, Kołakowska H, Walkiewicz M, Budziński W.:Wsparcie społeczne u pielęgniarek zatrudnionych w oddziałach o dużym obciążeniu fizycznym i psychicznym: psychiatrycznych oraz paliatywno-hospicyjnych. Family Medicine and Primary Care Review, 2008, 10(3),s. 718-721 .

12. Tartas M, Derewicz G, Walkiewicz M, Budziński W.: Wypalenie zawodowe u pielęgniarek zatrudnionych w oddziałach o dużym obciążeniu fizycznym i psychicznym: hospicjum oraz chirurgii ogólnej. Family Medicine and Primary Care Review, 2008, 10(3), s. 714-721.

13. Budziński W, Mziray M, Walkiewicz M, Tartas M.: Depresja u osób chorych na cukrzycę insulinozależną w aspekcie poziomu satysfakcji z opieki pielęgniarskiej. Annales Academiae Medicae Gedanensis. 2009, 39, s. 23-31.

14. Tartas M, Derewicz G, Walkiewicz M, Budziński W.: Źródła stresu zawodowego w pracy pielęgniarek zatrudnionych w oddziałach o dużym obciążeniu fizycznym i psychicznym - hospicjum oraz chirurgii ogólnej. Annales Academiae Medicae Gedanensis. 2009, 39, s. 145-163.

15. Budziński W. (red.): Terapia i resocjalizacja dzieci i młodzieży z problemami szkolnymi. Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. Gdańsk 2010.

16. Budziński W.: Szkolne uwarunkowania psychoterapii anoreksji. Rola nauczyciela w terapii. (wSmile Budziński W. (red.): Terapia i resocjalizacja dzieci i młodzieży z problemami szkolnymi. Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. s. 86-95. Gdańsk 2010.





Wszelkie informacje dotyczące zasad pisania pracy dyplomowej znajdują się na stronie internetowej GWSH w komunikacie Rektora nr 8/2006 z dnia 24.10.2006 (Zasady przygotowania maszynopisu pracy dyplomowej licencjackiej lub magisterskiej).





Dr Wojciech Węckowski, Ks.

Wydział Pedagogiki

Seminarium: licencjackie

Kontakt: [link widoczny dla zalogowanych]





Problematyka badawcza seminarium:

Edukacja medialna

Wpływ mediów na zachowanie człowieka









Przykłady tematów:



Kształtowanie roli współczesnego ojca na podstawie przekazów reklamowych w telewizji

Internet a zainteresowania młodzieży gimnazjalnej

Wpływ filmów rysunkowych na dzieci w wieku przedszkolnym

Wpływ reklamy w czasopismach na obraz współczesnej kobiety

Uzależnienia od internetu a kontakty z innymi osobami







Wybrane publikacje:



Gajda Janusz, Media w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005

Gajda Janusz, Juszczyk Stanisław, Siemieniecki Bronisław, Wenta kazimierz, Edukacja medialna, Adam Marszałek, Toruń 2004

Retter Hein, Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańsk 2005

Jakubowski Witold (red.), Media – Kultura Polpulrna – Edukacja, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005

Juszczyk Stanisłwa, Polewczyk Irena (red.), Dziecko w świecie wiedzy,informacji i komunikacji, Adam Marszałek, Toruń 2005



































dr Kazimiera Nowak - Lipińska

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt: [link widoczny dla zalogowanych]







Problematyka badawcza seminarium:



Status społeczny osób niepełnosprawnych.

Osoba niepełnosprawna w rodzinie.

Płciowość osób niepełnosprawnych.

Dzieci i młodzież wobec rzeczywistości.

Związki homoskesualne i rodziny monopłciowe.

Człowiek w obliczu śmierci i umierania.





Przykłady tematów:



Jakość własnego życia w opinii niepełnosprawnych.

Terapie seksualne w opinii niepełnosprawnych.

Być rodzicem dziecka niepełnosprawnego.

Modele kobiecości w percepcji społecznej.

Uwarunkowania postaw wobec śmierci.

Homofobie – fakt czy mit.

Adopcja dzieci przez homoskesualistów w opinii młodego i średniego pokolenia.







Wybrane publikacje:



Sytuacja człowieka słabego we współczesnej cywilizacji

(red). A. Wojciechowski Toruń 1999 Wyd. UMK

Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych.

(red). C. Kosakowski i A. Krause. Olsztyn 2005 Wyd. UW-M

Mizielińska J: Płeć, ciało, seksualność - od feminizmu do teorii queer.

Kraków 2006. Universitas

Człowiek wobec śmierci (red). J. Makselon. Kraków 2005 Wyd. PATK

Gromkowska A. Kobiecość w kulturze globalnej - rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań 2002. Wyd. Wolumin.

Tomalski P. Nietypowe rodziny. Warszawa 2007. Wyd. UW.



















dr Kazimierz Jędrzejak

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt: [link widoczny dla zalogowanych]











Problematyka badawcza seminarium:



Rola mediów w kształceniu i wychowaniu.

Edukacja artystyczna.

Niepowodzenia szkolne.

Aktywne metody kształcenia zintegrowanego.

Nauczyciel wczesnej edukacji.

Edukacja prozdrowotna.

Edukacja ekologiczna.







Przykłady tematów:



Problem alkoholizmu a wychowanie dzieci i młodzieży.

Przemoc i agresja w mediach.

Rozwijanie wrażliwości muzycznej/plastycznej w kształceniu zintegrowanym.

Gry i zabawy dydaktyczne w kształceniu zintegrowanym.

Stres u nauczycieli wczesnej edukacji.

Baśń i bajka a zachowanie dziecka w wieku przedszkolnym.

Problemy narkomanii u dzieci i młodzieży.

Rozwijanie wrażliwości ekologicznej dziecka.







Wybrane publikacje:



Wybrane pozycje literatury z zakresu powyższych zagadnień ( zarówno merytoryczne jak i metodologiczne ).

























Dr hab. KAZIMIERZ KOSSAK-GŁÓWCZEWSKI

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt (telefon, mail): [link widoczny dla zalogowanych]



Problematyka badawcza seminarium:

Moje zainteresowania badawcze związane są z następującymi polami teoretycznymi i empirycznymi:

1. EDUKACJA REGIONALNA i WIELOKULTUROWA - to zagadnienia mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i na świecie, szczególnie zagadnienia TOŻSAMOŚCI SPOŁECZNEJ rodziców nauczycieli i uczniów badane poprzez stosunek do własnej rodzimej kultury w szkole (kultury etnicznej). Języki mniejszości ich rozwój, nauczanie języków mniejszości. Szczególnie interesują mnie badania grup rodzimych, autochtonicznych np. Kaszubów. Interesujące są także w tej perspektywie zagadnienia edukacyjne mniejszości narodowych w Polsce (np. Białorusinów, Ukraińców, Łemków, Niemców, Tatarów itd.), zagadnienia tożsamości społecznej, kształcenia we własnych lub publicznych szkołach Interesuję się także - w ramach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej - przybyszami z innych kultur czasowo lub na stałe mieszkającymi w kraju. W zakresie edukacji regionalnej i wielokulturowej służę również możliwościami kontaktów z mniejszościami etnicznymi w Holandii - Fryzowie, Norwegii i Szwecji - Sami (czyli Lapończycy), na Białorusi - Polacy itp.

2. EDUKACJA ALTERNATYWNA -to zagadnienia poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych w pedagogice w kontekście wyzwań czasu; problematyka recepcji rozwiązań edukacyjnych przez nauczycieli i system kształcenia w obliczu trwającej reformy, a także problematyka ZASTOSOWŃ znanych rozwiązań w nowych warunkach. Szczególnie interesuję się pedagogią freinetowska. Zagadnienia myślenia twórczego uczniów i twórczości nauczycieli.

3. ZAGADNIENIA TRANSFORMACJI SPOŁECZNEJ a edukacja. Kryzys kultury a ponowoczesność. Procesy globalizacyjne i regionalne a edukacja. Integracja europejska a edukacja itp. - to tematy głównie teoretyczne.

4. UWZGLĘDNIAM TAKŻE WŁASNE ZAINTERESOWANIA SŁUCHACZY.



Przykłady tematów (z uwagami):

1.Przekaz kultury, tradycji i języka etnicznego w domu i szkole a tożsamość etniczna. Badania własne nad mniejszością, (np. kaszubską, kociewską, białoruską).

2.Tożsamość etniczna Kaszubów z miejscowości (nazwa miejscowości) turystycznej a edukacja. (Badania terenowe).

3.Trwanie w kulturze etnicznej na przykładzie szkolnego zespołu (nazwa zespołu). Przejawy tożsamości w świetle badań własnych

4.Stosunek do własnego języka etnicznego w szkole rodziców, nauczycieli i uczniów a transformacja społeczna. (Wybrana miejscowość i szkoła).

4.Nauczanie etniczne a edukacja alternatywna. Stosowane strategie i metody nauczania. (Praca teoretyczna, teoretyczno empiryczna, metody obserwacji, wywiadu, może mieć postać monografii wybranej szkoły etnicznej).

5.Reprodukcja kultury a twórczość nauczycieli i uczniów.

6.Pedagogia C.Freineta; recepcja koncepcji i jej aktualność.

7.Szanse rozwojowe dzieci z domu dziecka. (Badania w wybranej placówce).

8.Przemoc w szkole a środowisko. (Z badań w wybranym np. gimnazjum).

9.Przestępczość, alkoholizm, narkomania wśród nieletnich. (Problematyka po uzgodnieniach z promotorem).



Wybrane publikacje (autorskie):

Artykuły

1.Kossak-Główczewski K. (2001). Z doświadczeń edukacyjnych Kaszubów. Spór o język kaszubski w szkole i o koncepcję edukacji etnicznej w teorii i praktyce. (WSmile Jasiński Z. & Lewowicki T. (Red.) (2001). Oświata etniczna w Europie Środkowej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ss. 207-218.

2.Kossak-GłówczewskiK. (2001). Kaszubska edukacja regionalna -koncepcja i realizacja. Rocznik Andragogiczny. 2000, ss. 190-197.

3.Kossak-Główczewski K. (2001). Antropologiczne i historyczne konteksty edukacji kaszubskiej . (WSmile Jackiewicz & Kruszewski T. (2001). Determinanty procesów społecznych a potrzeby narodowe. Brest-Płock: AMN, ss. 105-108.

4.Kossak-Główczewski K. (2003). Antropologiczne konteksty edukacji regionalnej. (WSmile Żebrowski J. (Red.) (2003). Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowisku lokalnym, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe & Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, s. 184 -192.

5.Kossak-Główczewski K. (2003). Przekaz między generacyjny a reprodukcja kultury :z wyników badań nad językiem kaszubskim w domu i szkole. (WSmile Nikitorowicz J. & Halicki J. & Muszyńska J. (Red.) (2003). Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, ss. 143-149.

6.Kossak-Główczewski K. & Bobrowski W. (2004). Historia, kultura, języki edukacja kaszubów. Między asymilacją a emancypacją. (WSmile Jasiński Z. & Lewowicki T. (Red.) (2004). Kultura mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

7.Kossak-Główczewski K. (2005). Edukacja mniejszości kulturowych Europy Wschodniej i Zachodniej w czasie zmiany społecznej — konceptualizacja problemu pograniczy i tożsamości". W: Nikitorowicz i inni (Ed.) (2005). Region, tożsamość, edukacja. Białystok: Trans Humana.

8.Kossak-Główczewski & Frankiewicz W. Przygotowania nauczycieli do szkół kaszubskich: aspiracje edukacyjne, programy kształcenia, realizacje oraz efekty społeczno- kulturowe. W: Lewowicki T. & Ogrodzka-Mazur E. (Ed.) (2006). Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Cieszyn-Warszawa: UŚ, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, s. 143-152.

9.Kossak-Główczewski K. (2006). Edukacja mniejszości kulturowych Europy Wschodniej i Zachodniej w czasie zmiany społecznej – konceptualizacja problemu pograniczy i tożsamości. W: Nikitorowicz J. & inni (Ed) (2006). Region. Tożsamość. Edukacja. Białystok: Wyd. UwB, s. 151-155.

10.Kossak-Główczewski K. (2007). Jana Drzeżdżona etniczność; człowiek i jego współczesność. W: Mistarz R. (Ed.) (2007). Twarze Drzeżdżona. Gdańsk. ZKP & CEN, s. 80-96.



Książki

l .Kossak-Główczewski K. (1996). Szkice z edukacji regionalnej. Europa.Regiony. Kaszubi. Głodnica-Rumia: Fundacja Batorego. Wydawnictwo Rumina, ss. 79

2.Kossak-Główczewski K. & Galus H. (Red.) (1993). Dziecko w zbiorowościregionalnej na przykładzie Kaszub. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu,Gdańskiego, ss. 284.'

3.Kossak-Główczewski K. (Red.) (1995) Jana Drzeżdżona nie dokończony tryptyk społeczny a edukacja regionalna. Gdańsk: Wydawnictwo, Uniwersytetu Gdańskiego, ss. 147.

4.Kossak-Główczewski K. & Frankiewicz W. (Red.) (1997) Pedagogia Celestyna Freineta a edukacja regionalna. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ss. 298."

5.Kossak-Główczewski K. (Red.) (1999) Edukacja regionalna mniejszości narodowych. Z edukacyjnych doświadczeń Białorusinów, Fryzów, Niemców, Sami i Kaszubów. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ss. 275.































































































dr Eliza Czerka

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt (telefon, mail): [link widoczny dla zalogowanych]







Problematyka badawcza seminarium:



Seminarium dotyczy problematyki procesów rozwojowych okresu dorastania i wczesnej dorosłości. W ramach zajęć seminaryjnych omawiane będą główne teorie rozwoju człowieka w ujęciu takich badaczy, jak: E. Erikson, D.J. Levinson, J. Marcia, L. Kohlberg i.in., co pozwoli uczestnikom na uzyskanie odpowiedniej podstawy teoretycznej do rozpoczęcia badań nad rozwojem młodzieży i młodych dorosłych. Na seminarium wszyscy razem będą pracować nad tymi samymi problemami, co pozwoli na zdobycie szerokiej wiedzy z zakresu omawianej tematyki, a jednocześnie umożliwi indywidualną pracę nad własnym projektem. Oprócz tego uczestnicy zdobędą umiejętności z zakresu technologii pracy umysłowej (Jak cytować?, Jak sporządzić bibliografię?, Jak wygłosić referat? itp.)



Przykłady tematów:



Problematyka poruszana w pracach licencjackich i magisterskich uczestników seminarium może oscylować wokół następujących tematów:



* Poczucie jakości życia młodych ludzi
* Kryzys okresu dorastania
* Zachowania buntownicze młodzieży
* Zachowania konformistyczne młodzieży
* Style życia preferowane przez młodych ludzi
* Relacje z rodzicami
* Światopogląd (światopogląd) młodzieży
* Miłość i relacje intymne
* Doświadczenie macierzyństwa/ojcostwa w młodym wieku
* Przedłużanie okresu dorastania – trudności z wkroczeniem w dorosłość
* …i wiele innych autorskich pomysłów





Wybrane publikacje:



Książka:

Czerka, E. (2007). Rodzinne uwarunkowania odraczania dorosłości u młodych mężczyzn. Kraków: Wyd. IMPULS

Artykuły:

Czerka, E. (2002). Specyfika buntu w okresie dorastania. (wSmile A. Brzezińska (red.) Szanse i zagrożenia okresu dorastania. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora

Czerka, E. (2005). Niedorosłość czy dorosłość alternatywna. Rozważania w kontekście odraczania dorosłości. Teraźniejszość - Człowiek-Edukacja 2005/1

Czerka, E. (2005). Rola mistrza w procesie wkraczania w dorosłość, Kultura i Edukacja 2005/2



Czerka, E. (2006). Niedorosłość jako kategoria pedagogiczna (wSmile Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej : opracowanie zbiorowe. Z. Wiatrowski (red.). Włocławek: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna /Włocławskie Towarzystwo Naukowe.



Czerka, E. (2007). Moratorium psychospołeczne u mężczyzn w świetle teorii E.H. Eriksona [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.) Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową. Lodź: Wyd. WSHE





















































































dr Maria Staworzyńska - Grządziel

Wydział Pedagogiki

Seminarium: licencjackie

Kontakt (telefon, mail): [link widoczny dla zalogowanych]







Problematyka badawcza seminarium:



Problematyka badawcza seminarium obejmuje zagadnienia dotyczące edukacji medialnej. W szczególności przekazanie kluczowych informacji z zakresu współczesnej teorii mediów w kontekście edukacji. Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy różnymi formami współczesnej kultury medialnej oraz edukacyjnych zadań szkoły w kulturze współczesnej. Współczesnego przeobrażenia kultury mediów - mediów w edukacji oraz edukacyjnego oddziaływania współczesnych mediów elektronicznych.





Przykłady tematów:



Wpływ mediów na edukację oraz podstawowe teorie oddziaływania mediów. Edukacja medialna jako nowa dziedzina kształcenia. Rola mediów we współczesnej edukacji. Media i globalizacja: Telewizja edukacyjna; Multimedia; Internet; Edukacja w kulturze mowy, pisma i video. Wpływ środków medialnych na psychikę i rozwój człowieka.



Wybrane publikacje:

- Tworzenie się społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla edukacji w materiałach pokonferencyjnych: Lwów 2006.

- Osiągnięcia szkolne uczniów z Informatyki a ich rozwój umysłowy. „ Badanie. Dojrzewanie. Rozwój. (na drodze do doktoratu). Wybrane problemy badań jakościowych i ilościowych. Red. F.Szlosek. Radom-Siedlce 2003.

- Badania naukowe w rzeczywistości pedagogicznej. Oddane do druku W: „Oświatowiec” Biuletyn Stowarzyszenia Oświatowców Polskich.( marzec 2006)





































dr Genowefa Hewelt

Wydział Pedagogiki

Seminarium : magisterskie/licencjackie





Problematyka badawcza seminarium:



I Etapy procesu badawczego w naukach o wychowaniu

II Przygotowanie i opracowanie pracy dyplomowej

III główne obszary diagnozy pedagogicznej – założenia teoretyczne i rozwiązania metodologiczne



Przykłady tematów:

I Cele badań naukowych a praktyka pedagogiczna

Sytuacje problemowe, sformułowanie problemu badawczego, określenie celu, przedmiotu badań, sprecyzowanie tematu oraz hipotez roboczych



II Fazy i harmonogram opracowywania materiałów źródłowych i pisania tekstu pracy dyplomowej (struktura pracy, układ rozdziału, struktura części teoretycznej i metodologicznej, bibliografia, aneks). Zasady przygotowania maszynopisu pracy dyplomowej – komunikat Rektora GWSH



III Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Podstawowe zasady poznawania rodziny jako środowiska wychowawczego. Strategie diagnozowania rodziny. Środki diagnozy wybranych cech rodziny – przegląd narzędzi (kwestionariusz M. Ziemskiej w opracowaniu W. Kowalskiego,
B. Markowskiej, M. Ryś ) oraz test A. Frydrychowicz.



Wybrane publikacje:

S. Urban, W. Ładoński (2006) „Jak napisać dobrą pracę magisterską”

W. Zaczyński (2006) „Praca badawcza nauczyciela”

W. Goriszowski (2006) „Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych

E. Jarosz, E. Wysocka „Diagnoza psychopedagogiczna”

M. Węglińska (2005) „Jak pisać pracę magisterską”

































dr Adela Kożyczkowska

Wydział Pedagogiki

Seminarium: licencjackie

Kontakt (telefon, mail): [link widoczny dla zalogowanych]







Problematyka badawcza seminarium:

Praca – jako obszar budowania doświadczenia edukacyjnego: a) zmiana jakości życia; b) praca jako wyznacznik/ czynnik stratyfikacji społecznej (elity biznesu); c) praca jako czynnik inkluzji (grupy marginalizowane); d) uczenie się do pracy/ w pracy/ przez pracę; e) badanie stylów uczenia się i przyswajanych treści

Psychopedagogika, psychoterapia, socjoterapia w pracy z klientem: a) badanie zmiany jakości życia; b) badanie doświadczenia edukacyjnego; c) badanie relacji do własnego ciała; d) badanie zmiany w zakresie relacji interpersonalnych; e)badanie potrzeb i oczekiwań

Problemy społeczne: przemoc domowa; alkoholizm; dziecko terminalnie chore; bogactwo; elity; międzykulturowość (problemy te są pretekstem do studiów i badań niżej wymienionych kategorii)

Kategorie: doświadczenie edukacyjne; dialog; spotkanie; zmiana; uczenie się; socjalizacja; wychowanie; cierpienie; samotność;





Przykłady tematów:

Praca jako doświadczenie edukacyjne

Praca zawodowa jako czynnik zmiany społecznej

Uczenie się pozaformalne jako czynnik zmiany społecznej

Bogactwo: obszar konstruowania się doświadczenia edukacyjnego

Skuteczność socjoterapii w ocenie rodziców dzieci – uczestników

Skuteczność działań pomocowych lokalnego systemu pomocy w ocenie jego klientów

Czynniki wyzwalające i utrzymujące w przemocy w ocenie kobiet, uczestniczek terapii dla osób doświadczających przemocy

Doświadczenie przemocy w percepcji kobiet, które były ofiarami przemocy domowej

Fenomen spotkania wychowawcy i dziecka w placówce edukacyjnej

Choroba terminalna dziecka: strategie radzenia sobie rodziców

Doświadczenia edukacyjne pensjonariuszy placówek opiekuńczych/ leczniczych/ resocjalizacyjnych



Wybrane publikacje:

Rodzina z problemem przemocy. „Prawo i Płeć” nr 4, 2002.

Psychoedukacja w lokalnym systemie pomocy rodzinie (analiza na podstawie grupy psychoedukacyjnej dla dorosłych osób doświadczających przemocy w rodzinie. „Auxilium sociale. Wsparcie społeczne”, Nr 3/4 (27 – 2Cool 2003 r.

Obszary działań opiekuńczo – interwencyjnych wobec rodziny w (drastycznych) przypadkach zagrożenia dziecka śmiercią spowodowaną chorobą nowotworową (bądź w skutek choroby nowotworowej. „Studia Gdańskie” tom 2, Gdańsk 2003.

Model działania opiekuńczo-interwencyjnego w opiece paliatywnej nad dzieckiem śmiertelnie chorym. Perspektywa pedagogiczna. (wSmile B. Grochmal - Bach, A. Knobal – Gala (red. naukowa) „Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco – młodzieżowego a możliwości wsparcia społecznego”, IMPULS, Kraków 2005.

Praca z klientem w kryzysie. Podstawowe założenia metody interwencji kryzysowej. „Auxilium sociale. Wsparcie społeczne”, Nr 3/4 (31 – 32) 2004 r.

„Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia” – pytanie o nowe relacje (z perspektywy wędrowca) (wSmile E. Rodziewicz, E. Zalewska (red.) „Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza – kontynuacje – inspiracje – przemieszczenia znaczeń wychowawczych”, Wyd. UG, Gdańsk 2004.

Wychowanie czy manipulacja – o fenomenie spotkania w palcówkach opiekuńczo –wychowawczych (wSmile H. Gajdanowicz, D. Bilski, K.J. Szmidt „Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej” tom 2, Wyd.WSHE, Łódź 2002.

O fenomenie niektórych kłopotliwych spotkań nauczyciela i ucznia czyli m.in. o problemie technologicznej pedagogiki oraz o problemie prawdy zawartej w wiedzy nauczycielskiej (współautor Sylwester Zielka). „Forum Oświatowe” 2 (31)/ 2004.

Problem wykluczania w perspektywie założeń edukacyjnych Strategii Lizbońskiej. Nie-optymistyczna refleksja. „Studia Gdańskie” tom III, 2006.

Edukacyjne złudzenia równości szans a możliwość afiliacji w obszar wspólnoty politycznej (wSmile J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Edukacja – Moralność – Sfera Publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, Oficyna Wydawnicza „Verba”, Lublin 2007.

Konsumowanie wiedzy czyli o tym co „masowy” liberalizm między bajki włożył. (wSmile T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert (red.), Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2005.

Problem pracy i braku-pracy w kontekście zmiany rynku pracy. Konstatacja pedagoga. „ Kwartalnik Pedagogiczny” 4 (198), 2005.























































Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Bielicki

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie



Problematyka badawcza seminarium:



Etiologiczna problematyka przestępstw nieletnich i dorosłych.

Dynamika i uwarunkowania przestępstw przeciwko zdrowiu i życiu.

Uwarunkowania narkomanii w opinii uczniów gimnazjalnych.

Efektywność stosowania środków probacyjnych przez kuratorów dla potrzeb resocjalizacji.

Preferencyjne wartości przez skazanych na karę pozbawienia wolności.



Przykłady tematów:



Społeczne uwarunkowanie zachowań zabronionych nieletnim

Efektywność resocjalizacyjna nieletnich przestępców w zakładach poprawczych.

Preferencyjne wartości przez skazanych recydywistów i przestępców „ jednorazowych”- analiza porównawcza.

Efektywność kulturotechniki resocjalizacyjnej wobec nieletnich w zakładzie poprawczym.

Funkacja założona i faktyczna pomocy społecznej dla potrzeb resocjalizacji dorosłych zwolnionych po dobyciu kary pozbawienia wolności.

Wybrane publikacje:

Własne:

Determinanty funkcjonowania podkultur dewiacyjnych, Bydgoszcz 1980

Z problematyki resocjalizacyjnej – patologia społeczna, indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Bydgoszcz 2005,

Wpływ wartości na zachowanie przestępcze jako przedmiot badań kryminologii, Bydgoszcz 1996,

Młodociani przestępcy – ich wartości i orientacja wartościująca, Bydgoszcz, BTN 1993,

Zjawiskowe formy patologii społecznej w percepcji i ocenie uczniów szkół średnich, WSP Bydgoszcz (red) E. Bielicki 1991

Sens diagnozy referencji wartości w syndromie przestępstwa, w: Zeszyty Naukowe, T. XVIII, WSHE Włocławek, 2005

Innych autorów:



H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2005,

H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej- casus polskim studium penitencjarno-pedagogiczne. Gdańsk 2006

M. Ciosek, Izolacja więzienna, Gdańsk 1993

K. Pospiszyl , Resocjalizacja, teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998,

B. Hołyst, Kryminologia .

L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005

M. Konopczyński, Metody twórcze resocjalizacji, Warszawa 2006.













dr Roman Bielicki

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt (telefon, mail): [link widoczny dla zalogowanych]







Problematyka badawcza seminarium:



zagadnienia związane z zjawiskowymi formami patologii społecznej ( przestępczość, alkoholizm, narkomania, prostytucja, dewiacje seksualne, samobójstwa, podkultura więzienna, młodzieżowa, przestępcza).





Przykłady tematów:

Zachowania przestępcze młodocianych – uwarunkowania

Autoagresja skazanych w zakładach karnych

Uwarunkowania narkomanii uczniów szkół średnich

Przemoc w rodzinach patologicznych

Przyczyny i skutki pedofilii

Uwarunkowania alkoholizmu młodocianych

Przyczyny zachowań samobójczych

Społeczno-kulturowe uwarunkowania prostytucji

Sytuacja życiowa ofiar gwałtu

Stosunki interpersonalne pomiędzy skazanymi na karę pozbawienia wolności





W/w zagadnienia nie stanowią konkretnych tematów prac dyplomowych, są jedynie przykładem problematyki, którą mogę realizować w toku seminarium





Wybrane publikacje:

własne



































prof. zw. dr hab. Ryszard Parzęcki

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie



Problematyka badawcza seminarium:



Szkolnictwo przywięzienne: historia, nauczyciel, uczący się.

Proces dydaktyczno – resocjalizacyjny w szkołach przywięziennych założenia, efekty.

Edukacja skazanych poza obrębem zakładów karnych.

Edukacja zawodowa skazanych: kształcenie dokształcanie, doskonalenie.

Motywacja wyboru zawodu i drogi kształcenia.

Problemy życiowe skazanych pozostających na wolności.

Zakład karny dla młodocianych.

Kurator sądowy dla dorosłych i niepełnoletnich.

Sąd rodzinny, sąd dla nieletnich i inne instytucje działające na rzecz skazanych pozostających na wolności.



Przykłady tematów:



Zjawisko narkomanii i alkoholizmu jako drogi ucieczki od codzienności.

Terapeutyczne oddziaływanie szkół zawodowych na więźniów.

Nauczyciele w szkołach przywięziennych.

Historia szkolnictwa przywięziennego w okręgu .

Przeżywanie codzienności przez bezrobotnych po zwolnieniu z zakładu karnego.

Arogancja i przemoc w szkołach.

Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego.

Psychologiczno – pedagogiczna i socjalna pomoc różnym kategoriom podopiecznych: bezdomność, przemoc, bezrobocie, alkoholizm, narkomania, ograniczenie wolności.



Wybrane publikacje:

własne

1. R. Parzęcki, Związki między zmiennymi w procesie badania naukowego w pedagogice. W: K. Czarnecki, F. Szlosek, Badanie – Dojrzewanie – Rozwój. Wyd. ITE Radom, Akademia Świętokrzyska w Piotrkowie Trybunalskim. Radom, Piotrków Tryb. 2002, s. 26-34.

2. R. Parzęcki, Plany edukacyjno – zawodowe młodzieży w stadium eksploracji. Zamierzenia – Wybory – Realia. Wyd. UMK. Toruń 2004. Rozdział drugi. Podstawy metodologiczne problematyki badawczej s. 116-144.

3. R. Parzęcki (współautor),Samoświadomość zawodowa nauczyciela – próba rozwiązań definicyjnych i model badawczy. W: E. Szlosek (red.), Badanie – Dojrzewanie – Rozwój. Wyd. ITE PiB w Radomiu, APS im. M. Grzegorzewskiej.

4. R. Parzęcki, Od badania ilościowego do systemowego w pedagogice. W: R. Parzęcki (red.), Nauki o Edukacji. Rocznik naukowy Nr 2 Kujawsko – Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy. Bydgoszcz 2007.

5. R. Parzęcki, Jednoznaczność pojęć w pisaniu pracy naukowej i metodologii badań. Tekst przyjęty do druku w 2008r.











dr hab. Jerzy Będźmirowski, prof.ndzw

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie



Problematyka badawcza seminarium:

Historia wychowania (problematyka wychowania i szkolnictwa w XIX/ XX wieku w Polsce i wybranych państwach europejskich)



Przykłady tematów:

Szkolnictwo polskie na ziemiach zaboru pruskiego na przełomie xix/xx wieku;

Wychowanie i system szkolnictwa obowiązujący w zaborze austriackim;

Wychowanie i szkolnictwo w zaborze rosyjskim (przed i po powstaniach);

Rozwój systemu szkolnictwa w Polsce po odzyskaniu niepodległości;

Szkolnictwo w Polsce po ii wojnie światowej (reformy);

Rola i zadanie instytucji kulturalnych funkcjonujących w miastach, wsiach, osiedlach;

Znaczenie działań profilaktycznych w procesie wychowania młodzieży szkolnej ( na poszczególnych szczeblach edukacji);

Współpraca szkół z instytucjami porządkowymi i pozarządowymi w procesie wychowania młodzieży;

Rozwój szkolnictwa w wybranych państwach europejskich;

przygotowanie kadr nauczycielskich w Polsce w okresie międzywojennym;

system kształcenia kadr nauczycielskich w Polsce po ii wojnie światowej;

system kształcenia kadr nauczycielskich w wybranych państwach europejskich;

udział kościoła i związków wyznaniowych w rozwoju i doskonaleniu systemu wychowania w Polsce w xx wieku;

rola i zadania szkolnictwa w kształceniu i wychowaniu młodych obywateli;

Rola i zadania organizacji młodzieżowych w procesie wychowania (zhp, zhr)















































dr Barbara Małecka

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt (telefon, mail):bzmalecka@poczta.fm







Problematyka badawcza seminarium:

Problematyka badawcza seminarium licencjackiego i magisterskiego koncentruje się:

- wokół zagadnień andragogicznych i gerontologicznych

- wokół problematyki związanej z osobistymi zainteresowaniami studenta.

W obu przypadkach ostateczny kształt tematów prac zależy od osobistych zainteresowań studenta i jest wynikiem uzgodnień ( koncepcja pracy ) z promotorem.

Wszystkie prace mają charakter empiryczny.





Przykłady tematów:

1. Skuteczność wybranych metod terapeutycznych w leczeniu schizofrenii;
2. Płeć i wykształcenie jako czynniki różnicujące poglądy na związki homoseksualne;
3. Samobójstwo jako reakcja na przemoc;
4. Rodzina jako wartość dla młodzieży;
5. Funkcje opiekuńcze realizowane przez współczesną szkołę podstawową;
6. Edukacja w życiu dorosłego;
7. Problemy osób starszych;
8. Rodzina w twórczości plastycznej dziecka;
9. Aspiracje edukacyjne młodzieży;
10. Sekty w świadomości młodzieży – problem zagrożeń.





Wybrane publikacje.



A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w strone pedagogiki samotności. Olsztyn 2005;

A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych. Kraków 2006;

A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Sosnowiec 2005;

E.Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa 2002;

T. Aleksander, Andragogika. Ostrowiec Świętokrzyski 2002

























dr Tomasz Kautz

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie







Przykłady tematów:

Dr Tomasz Kautz

Pedagogiczne aspekty funkcjonowania:

· rodziny (rodzina dysfunkcyjna, migracje zarobkowe, style wychowania, rozwód, brak ojca lub matki, ewolucja modelu rodziny, …),

· szkoły, przedszkola lub innych placówek oświatowych (charakterystyka placówki, jej potencjał wychowawczy, …),

· zakładu pracy (szkolenia, system motywacji, relacje interpersonalne, mobbing, wychowanie przez pracę, …),

· środowisk rówieśniczych (wpływ środowiska na osobowość, narkomania, prostytucja, przestępczość wśród nieletnich, przeobrażenia okresu dojrzewania, …),

· Internetu i mediów (ich wpływ na wartości, postawy i zachowania dzieci i młodzieży, struktura wykorzystania, wychowawczy potencjał, zagrożenia, kultura Internetu, …),

· Instytucji handlowych (supermarketów) (przeobrażenia zachodzące w życiu i kulturze pod ich wpływem),

· innych instytucji, środowisk lub wytworów cywilizacji, zaproponowanych przez studenta.

Wychowanie w świecie współczesnym:

· podstawowe środowiska wychowawcze i ich potencjał (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, zakład pracy, organizacje społeczno-polityczne, grupy wyznaniowe, kluby sportowe, koła zainteresowań, …)

· wychowanie poprzez: sport, pracę, działalność społeczną, pełnione role, …

· wychowanie: intelektualne, moralne, estetyczne, społeczne bądź fizyczne dzieci i młodzieży,

· inny aspekt wychowania, zaproponowany przez studenta.

Kultura różnych form aktywności człowieka:

· kultura Internetu, mediów,

· kultura czasu wolnego (sposoby spędzania czasu wolnego i rodzaje podejmowanej aktywności),

· kultura fizyczna współczesnego Polaka (dzieci, młodzieży, dorosłych, osób w podeszłym wieku),

· kultura kontaktów interpersonalnych,

· kultura komunikacji drogowej,

· kultura słowa,

· ewolucja wybranych aspektów kultury,

· kultura innej formy aktywności, zaproponowanej przez studenta.



















dr Bogdan Lange

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie







Problematyka badawcza seminarium:

Wychowanie moralne młodzieży oraz osób dorosłych (uczniów, wychowanków, nauczycieli)

Moralność i etyka zawodowa nauczycieli, policjantów, żołnierzy zawodowych, wychowawców

Moralność a personalistyczne wychowanie młodzieży

Rekonstrukcja i analiza podstawowych dylematów moralnych młodzieży

Wychowanie moralne w rodzinie

Wychowanie etyczne w szkole

Komunikacja codzienna w pedagogice

Uwarunkowania i podstawy skutecznej komunikacji wychowawczej

Analiza i rekonstrukcja celów i metod komunikacji wychowawczej

Dyskurs wychowawczy i dydaktyczny (metoda dyskusji oraz jej zastosowanie w celu podniesienia kompetencji społecznej młodzieży)

Formy i techniki przekonywania oraz argumentowania – zastosowanie w procesie wychowania i w dydaktyce

Skuteczna komunikacja jako warunek dobrego wychowania młodego pokolenia

Wpływ stosowanych typów komunikacji i metod myślenia na powstawanie oraz rozwiązywanie konfliktów

Zasadnicza rola i metody działania pedagoga w komunikacji wychowawczej

Metody twórczego i krytycznego myślenia stosowane w małych grupach

Komunikacyjne (retoryczne i logiczne) techniki grupowego rozwiązywania konfliktów występujących w rodzinie, szkole oraz wśród młodzieży

Agresja werbalna występująca w rodzinie, szkole oraz w grupach. Analiza retoryczna i logiczna

Metody kształtowania kompetencji i kultury retorycznej oraz logicznej młodzieży

Metoda nagrody i kary w wychowaniu dzieci i młodzieży





































Dr Robert Opora

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie

Kontakt (telefon, mail):







Problematyka badawcza seminarium:

- Psychopedagogika korekcyjna. Praktyka nieprzystosowania społecznego, praca z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją.

- Zjawisko odporności psychicznej.

- Ewaluacja programów prewencyjnych i terapeutycznych.

- Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich.
- Zjawiska patologii społecznej a przede wszystkim zjawisko uzależnienia i przemocy .



Przykłady tematów:

Syndrom dziecka z rodziny z problemem alkoholowym.

Czynniki warunkujące efektywność pracy kuratora sądowego.

Oczekiwania pacjentów terapii uzależnień wobec terapeutów.



Wybrane publikacje:

Opora R(2006) . Rola sędziów i kuratorów sądowych w resocjalizacji nieletnich. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Opora R. (2006) Instytucja rodzinnej kurateli sądowej relacje między podmiotami realizującymi. W: Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce – poszukiwanie skuteczności. Wydawnictwo UG. Red. H. Machel. Gdańsk.

Opora R. (2007) Przedmowa do „e-przewodnik STREETWORKINGU” [link widoczny dla zalogowanych] Agenda Bezdomności
Standard Aktywnego Powrotu na Rynek Pracy

Opora R.(2008) Kształtowanie odporności u nieletnich niedostosowanych społecznie. (WSmile M. Konopczyński, B. M. Nowak (red.) Resocjalizacja: ciągłość i zmiana. Warszawa. Wydawnictwo Pedagogium. s. 261 -272





































dr Andrzej Mazan

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie







Problematyka seminarium:

Problematyka z zakresu teorii wychowania:

Problemy współczesnej rodziny:

- funkcjonowanie, zagrożenia

- rodziny rozbite, patologie życia rodzinnego

Wychowanie w rodzinie

Rodzina a środki masowego przekazu

Przeobrażenia rodziny współczesnej









































































dr Aleksandra Peplińska

Wydział Pedagogiki

Seminarium: licencjackie/magisterskie

Kontakt, [link widoczny dla zalogowanych]



Problematyka badawcza seminarium:



* Jakość systemów rodzinnych
* Funkcjonowanie dziecka w systemie rodzinnym
* Wpływ uzależnień na rozwój psychiczny człowieka i jakość więzi rodzinnych
* Niepełnosprawność jako determinanta jakości życia człowieka
* Psychologia społeczna – stereotypizacja
* Psychologia kliniczna
* Praca zawodowa człowieka



Przykłady tematów:



* Komunikacja w relacjach rodzic - dziecko
* Jakość stosunków rodzinnych dzieci z rodzin dysfukcyjnych
* Wpływ rodziny z problemem alkoholowym na funkcjonowanie dziecka
* Poziom stresu i wypalenia zawodowego wśród nauczycieli
* Wpływ pobytu w domu dziecka na rozwój psychiczny człowieka
* Praca zawodowa kobiet a funkcjonowanie rodzinne
* Adaptacja dziecka 3-letniego do przedszkola
* System ocen okresowych w percepcji pracownika
* Agresja i przemoc w szkołach gimnazjalnych
* Jakość relacji rodzinnych w rodzinie zrekonstruowanej
* Wpływ tymczasowego braku ojca na funkcjonowanie emocjonalno – społeczne dzieci
* Stereotypy osób niepełnosprawnych wśród młodzieży
* Funkcjonowanie dziecka niepełnosprawnego w środowisku rodzinnym
* Terapia osób z zaburzeniami lękowymi
* Wpływ choroby na jakość relacji rodzinnych
* Rozwój poznawczy dzieci w Domach Dziecka



Wybrane publikacje:



1. Nowakowska A. (2003), Stres i radzenie sobie ze stresem małżeństwach marynarskich [w:] Psychologia w służbie rodziny [red.] I. Janicka, T. Rostowska, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2. Nowakowska A. (2005), Człowiek w obliczu zagrożenia – psychologiczne determinanty pełnienia służby na misji stabilizacyjnej w PKW Irak [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania [red.] M. Plopa, Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno – Ekonomicznej

3. Nowakowska A. (2006) Jakość życia w związkach marynarskich – w druku

4. Nowakowska A. (2006) Style kierowania oraz poziom wybranych kompetencji menedżerskich wśród kadry zarządzającej firm sektora prywatnego i państwowego – w druku

5. Nowakowska A. (2006) Kobieta a charakter pracy jej męża – dynamika zmian osobowościowych u żon marynarzy [w:] Kobieta w kulturze, kultura w kobiecie [red.] A. Chybicka, M. Kaźmierczak; Wyd. Impuls

6. Nowakowska A.; Teterycz M. Dynamika zmian wybranych cech osobowości u żołnierzy ZSW – w druku

7. Nowakowska A. (2006) Poziom jakości życia i satysfakcji małżeńskiej u partnerów związków marynarskich [w:] Jakość życia rodzinnego [red.] T. Rostowska, Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi

8. Nowakowska A. (2007) Społeczne postrzeganie bezdomności – zjawisko stereotypizacji [w:] M. Dębski, K. Stachura (red.) Oblicza bezdomności, Gdańsk

9. Nowakowska A. (2008) Układ relacji rodzinnych osób bezdomnych

10. Nowakowska A. (2008) Obraz samych siebie a autostereotyp osób bezdomnych

11. Nowakowska, A. (2008) Problem uzależnienia od alkoholu wśród osób bezdomnych

12. Nowakowska A. (2008) Społeczny wizerunek bezdomnych kobiet









































































Dr Andrzej Kołakowski

Wydział Pedagogiki

Seminarium: licencjackie





Problematyka badawcza seminarium:





1.Monografie instytucji oświatowych i opiekuńczych

2. Dzieje opieki nad dzieckiem.

3.Profilaktyka niedostosowania społecznego

4.Działalnoś instytucji wychowawczych

5. Historia wychowania i myśli pedagogicznej



Przykłady tematów:



Opiekuńcze funkcje Pogotowia Opiekuńczego w Gdańsku

Obraz rodziny w opiniach wychowanków domów dziecka

Wychowawcze funkcje obozów harcerskich na przykładzie działalność Komendy Hufca Gdańsk –Portowa.

Profilaktyczne funkcje punktu konsultacyjnego MONAR w Gdańsku.





Wybrane publikacje:



A. Kołakowski, Dorośli jako podmiot oddziaływań opiekuńczych po zakończeniu II wojny światowej (1945-1947) na przykładzie województwa gdańskiego, Rocznik Andragogiczny 2007.

A. Kołakowski, Materialne uwarunkowania kształtowania się systemu opieki nad dzieckiem opuszczonym w województwie gdańskim w latach 1945-1949, Rocznik Gdański, t. LXVI, 2006.

A. Kołakowski, Z badań nad losami dzieci polskich deportowanych w głąb ZSRR w okresie II wojny światowej. Przegląd Historyczno – Oświatowy, nr 1 2008( w druku).



























Dr Józef Dobrzeniecki

Wydział Pedagogiki

Seminarium licencjackie i magisterskie





Problematyka badawcza seminarium:

1. Formy świadomości społecznej.
2. Stosunki interpersonalne w klasie szkolnej.
3. Zjawiska dysfunkcjonalne w sporcie.
4. Zasada fair play.
5. Zjawiska patologii społecznej (narkomania, alkoholizm, pedofilia).
6. Społeczno-kulturowe funkcje instytucji społecznych.
7. Dylematy kontroli społecznej i autonomii osobistej młodzieży.
8. Zainteresowania turystyką i rekreacją wśród młodzieży.
9. Resocjalizacja nieletnich.
10. Resocjalizacja w zakładach karnych.



Przykłady tematów:

1. Role grup społecznych w procesie wychowania młodzieży.
2. Społeczna funkcja Centrum Interwencji Kryzysowej.
3. Przyczyny niepowodzeń szkolnych.
4. Wzajemne relacje nauczyciel – uczeń i ich wpływ na wyniki nauczania.
5. Działalność społeczno-kulturalna fundacji Misja Chrześcijańska „Oaza”.
6. Problematyka sekt w Polsce
7. Rola czasu wolnego w procesie uspołeczniania.
8. Funkcjonowanie subkultur młodzieżowych.



Wybrane publikacje:



1. Dobrzeniecki J. i współautorzy (1992): Wykładnia semantyczna wybranej terminologii związanej z kulturą fizyczną, (wSmile Studia i materiały do ćwiczeń i seminariów z kutury fizycznej - Historia, socjologia, organizacja i zarządzanie, WPIW, s. 5 – 15.

2. Dobrzeniecki J. i współautorzy (1992): Human relations – ruch stosunków międzyludzkich, Studia i materiały do ćwiczeń i seminariów z kultury fizycznej op. cit., 28 – 35.

3. Dobrzeniecki J. (1993): Rola kultury fizycznej w resocjalizacji więźniów – recydiwistów (na przykładzie Zakładu Karnego w Inowrocławiu) (wSmile Studia i Monografie AWF, nr 37, Wrocław, s. 287 – 297.

4. Dobrzeniecki J. (1993): Resocjoalizacja więźniów, młodzieży nidostosowanej społecznie, środkami kultury fizycznej, na przykładzie Aresztu Śledczego w Lublinie, (wSmile Rocznik Naukowy AWF, tom II, Gdańsk, s. 257 – 267.

5. Dobrzeniecki J. (1994): Przejawy niedostosowania społecznego młodzieży w zakładzie poprawczym, (wSmile Młodzież, a współczesne dewiacje i patologie społeczne. S. Kawula i H. Machel (red.), wyd. A. Marszałek, Toruń, s. 173 – 179.

6. Dobrzeniecki J. (1996): Resocjalizacja więźniów środkami i metodami kultury fizycznej, (wSmile Symozjum Penitencjarne, Kalisz IX 1996, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

7. Dobrzeniecki J. (1993): Resocialization issues of the inmates in Polish prisons (Following the prisons in Płock and Warszawa examples), Research yearbook, Academy of Physical Education in Gdańsk, volume I, Gdańsk, s. 77 – 82.

8. Dobrzeniecki J. (1995): Sport and recreation activities of inmates (based on Elbląg Lock-Up), (wSmile Research yearbook, Jędrzej Śniadecki University School of Physical Education in Gdańsk, vol. II, Gdańsk, s. 133 – 140.

9. Dobrzeniecki J. i współautorzy: Boruszczak M., Gondek L. (1992): Studia i materiały do ćwiczeń i seminariów z kultury fizycznej – Historia, socjologia, organizacja i zarządzanie, WPIW Gdańsk, s. 5 – 37.

10. Dobrzeniecki J. (1993): Szkice z socjologii kultury fizycznej, wyd. Wschodnio – Pomorski Instytut Wydawniczy, Gdańsk, s. 5 – 71.

11. Dobrzeniecki J. (1998): Kultura fizyczna i jej uwarunkowanie w resocjalizacji więźniów, wyd. AWF, Gdańsk, s. 5 – 256.

















































































dr hab. prof. ndzw. Mieczysław Ciosek

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie/licencjackie





Problematyka badawcza seminarium:



1. Proces socjalizacji: jego uwarunkowania, mechanizmy i zaburzenia
2. Zjawiska patologii społecznej i „inności” społecznej: podkultury młodzieżowe, uzależnienia, dewiacje seksualne, agresja i przemoc oraz przestępczość
3. Sytuacja dzieci i młodzieży w zakładach wychowawczych i poprawnych
4. Izolacja więzienna: metody radzenia sobie z sytuacją uwięzienia oraz zjawisko podkultury więziennej
5. Personel więzienny: stras zawodowy, podstawy wobec zjawisk dewiacyjnych, samoocena itp.
6. Stres psychologiczny i stres organizacyjny: percepcja sytuacji trudnej i metody radzenia sobie a zmienne podmiotowe



Przykłady tematów:



1. Środki odurzające w świadomości i doświadczeniu młodzieży
2. Ocena samego siebie i samoocena dzieci niesłyszących
3. Funkcje podkultury więziennej w percepcji więźniów i personelu
4. Źródła i poczucie stresu organizacyjnego u policjantów
5. Plany życiowe młodocianych przestępców
6. Antyspołeczne zaburzenia osobowości
7. Cechy osobowości i modus operandi wielokrotnych morderców



Wybrane publikacje:



1. Kropidłowski Z., Jak pisać pracę magisterską ( Gdańsk 1998 )
2. Morrison H., Jak pisać prace pisemne i prace badawcze z psychologii ( Poznań 1999 )
3. Nęcka E., Stocki R., Jak pisać pracę z psychologii ( Kraków 1999 )



































dr Wirginia Loebl

Wydział Pedagogiki GWSH

Seminarium magisterskie


Problematyka badawcza seminariów



- Rodzina dziecka o zaburzonym rozwoju.

- Wsparcie psychopedagogiczne rodziny z dzieckiem o zaburzonym rozwoju.

- Działalność organizacji pozarządowych na rzecz osób niepełnosprawnych.

- Wspomaganie indywidualnych systemów porozumiewania osób z poważnymi ograniczeniami w komunikacji ustnej.




Przykłady tematów



- Rola rodziców w rehabilitacji dziecka z porażeniem mózgowym

- Wsparcie rodziny w edukacji i rehabilitacji dziecka o zaburzonym rozwoju

- Ojcowie wobec narodzenia się dziecka o zaburzonym rozwoju

- Działalność organizacji pozarządowych na terenie Gdańska na rzecz osób z niepełnosprawnością umysłową





Wybrane publikacje:



1. J. Błeszyński (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji,

Impuls, Kraków, 2006

W. Loebl i K. Nowak-Lipińska, Elity środowisk niepełnosprawnych

przewodnikiem w emancypacji społecznej (wSmile Od tradycjonalizmu do

ponowoczesności, pod red. E. Górniewicz i A. Krause, Wyd. Uniw. W.M.

Olsztyn 2002

2. Z. Kawczyńska-Butrym, Organizacje pozarządowe w służbie osób niepełnosprawnych (wSmile Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych – Droga do integracji, pod red. J. Mikulskiego i J. Auleytnera, Warszawa 1996
3. M. Kościelska, Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa 2000
4. K. Mrugalska, Rodzice i dzieci, w: U źródeł rozwoju dziecka, NK, W-wa 1998
5. E. Pisula, Psychologiczne problemy rodziców z zaburzeniami rozwoju, Wyd. UW, Warszawa, 1998
6. E. Pisula i D. Danielewicz, Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2007



















prof. dr hab. Jan Żebrowski

Wydział Pedagogiki

Seminarium: magisterskie



Przykłady tematów:

Nieprzystosowanie społeczne i zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży:

- Patologie i zagrożenia społeczne w nowej rzeczywistości (przestępczość, alkoholizm, narkomania, prostytucja)

- Psychospołeczne uwarunkowania zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży

- Trudności w socjalizacji dzieci i młodzieży

- Społeczno – wychowawcze konsekwencje bezrobocia

- Świat wartości dzieci i młodzieży z symptomami niedostosowania społecznego

- Skuteczność kar w wychowaniu



Praca opiekuńcza i socjalna w pedagogice społecznej

- Sieroctwo społeczne i drogi jego kompensacji, problem eurosieroctwa

- Godność dziecka i jego prawa

- Aspiracje i system wartości wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych

- Działalność placówek opiek. – wych. Typu resocjalizacyjnego

- Efektywność pracy pedagogów szkolnych

- Społeczno – wychowawcza sytuacja dziecka w rodzinie niepełnej

- Twórcze wykorzystanie dorobku pedagogicznego J. Korczaka, A. Kamińskiego, C. Freineta, H. Radlińskiej

- Pomocniczość w pracy socjalnej

- Założone i rzeczywiste f-cje osrodków i domów pomocy społecznej a także ośrodków pomocy dziecku i rodzinie, ośrodków wsparcia społecznego i zagrożeń rozwojowych

- Działalność świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych

- Ubóstwo jako zjawisko społeczne

- Funkcje zawodowe pracowników socjalnych i czynniki warunkujące skuteczność ich realizacji

- Psychospołeczne aspekty bezdomności

- Hospicjum w służbie umierających – opieka, wolontariat hospicyjny, wychowanie do starości

Uczestnictwo dzieci i młodzieży w kulturze

- Przygotowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w kulturze (edukacja kulturalna)

- Kulturotwórcza rola czasopism dziecięcych, rozwój zainteresowań czytelniczych

- Wpływ współczesnej prasy młodzieżowej na kształtowanie orientacji życiowych uczniów

- Animacja jako nowa koncepcja upowszechniania kultury i edukacji przez kulturę

- Edukacja wobec wielokulturowości



Zagadnienia z zakresu pedeutologii – zawód i osobowość współczesnego nauczyciela – wychowawcy (wartości i normy etyczne – deontologiczne pedagoga; czynniki warunkujące autorytet nauczyciela – wychowawcy)



Edukacja w społeczeństwie obywatelskim

- Wychowanie do wolności i odpowiedzialności

- Młodzież wobec wartości

- Wychowanie moralne i patriotyczne













































































prof. zw. dr hab. Zofia Gawlina



Problematyka prac dyplomowych



studia drugiego stopnia



1. Postawy młodzieży wobec różnych problemów rzeczywistości ( np. wobec wartości, wobec subkultur młodzieżowych, wobec różnych form życia małżeńsko-rodzinnego, wobec procesów globalizacji itp.)

2. Procesy samokształtowania młodzieży w kontekście uwarunkowań podmiotowych i psychospołecznych.

3. Orientacje życiowe młodzieży z różnych typów szkół i środowisk społecznych.

4. Sposoby realizacji przez młodzież własnych aspiracji i planów życiowych.

5. Różne aspekty uspołecznienia dzieci w młodszym wieku szkolnym.

6. Rozumienie norm moralnych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym.

7. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniowskich.





Dr hab. Tomasz SZUBRYCHT





Obszary prac z szeroko rozumianej problematyka bezpieczeństwa, polityki bezpieczeństwa, zarządzanie kryzysowe, współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa, podmiotów uczestniczące w kształtowaniu bezpieczeństwa.



W tym na przykład:

· Unia Europejska – problemy zarządzania kryzysowego;

· współczesne zagrożenia bezpieczeństwa Unii Europejskiej;

· problemy polityki bezpieczeństwa Polski, innych państw, NATO oraz Unii Europejskiej;

· współczesne zagrożenia niemilitarne (nielegalna emigracja, zorganizowana przestępczość, handel żywym towarem, proliferacja broni masowego rażenia);

· piractwo morskie i terroryzm (od aspektów historycznych przez współczesne zagrożenia po przyszłość terroryzmu);

· polityka morska i bezpieczeństwo morskie państwa;

· historyczne i współczesne aspekty polityka morskiej Polski;

· rola i znaczenie gospodarka morska w świetle polityki Polski (historia, teraźniejszość, przyszłość);

· siły morskie w polityce państwa (historia, teraźniejszość, przyszłość);

· działalność Ligii Morskiej i Kolonialnej w wychowaniu morskim.





Dr hab. Krzysztof ROKICIŃSKI



· public relations w zarządzaniu kryzysowym;

· edukacja obronna:

- dzieci i młodzieży (uczących się);

- dorosłych (jako społeczeństwa);

- pracujących (specyfika miejsca zatrudnienia);

· ewolucja poglądów na edukację obronną od Zimnej Wojny lub ataku na WTO do chwili obecnej (także wybrane aspekty) - od zagrożeń militarnych do niemilitarnych;

· ewolucja poglądów, organizacji i procesów w edukację obroną w Polsce i na świecie,

· współczesne zagrożenia niemilitarne:

- nielegalna imigracja;

- zorganizowana przestępczość;

- handel żywym towarem;

- proliferacja broni masowego rażenia,

· polityka morska państwa:

· gospodarka morska w świetle polityki Polski (historia, teraźniejszość, przyszłość);

· siły morskie w polityce Polski (historia, teraźniejszość, przyszłość);

· doktryny i poglądy na polską politykę morską;

· polityka morska Polski lub innych państw (lub jej wybrane aspekty) - historia, teraźniejszość, przyszłość,

· bezpieczeństwo w miastach/aglomeracjach portowych (w różnych aspektach).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Olcia :)




Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Danzig

PostWysłany: Czw 20:13, 18 Lis 2010    Temat postu:

a do kiedy mamy wybrać...?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janulka
Administrator



Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 20:25, 18 Lis 2010    Temat postu:

Musze się upewnić napewno Wam to jak najszybciej przekaże!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Olcia :)




Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Danzig

PostWysłany: Czw 23:15, 18 Lis 2010    Temat postu:

Niechce byc wredna ale przed dodaniem promotorów mogłaś sformatowac froche ten tekst zeby takich luk nie było...
i mam pytanie... poco nam promotorzy na seminaria magistrskie skoro jestesmy na licencjacie.... niepotrzebne zamieszanie tylko no ale cuż...
Przepraszam za szczerosć i Pozdrawiam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janulka
Administrator



Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 11:44, 01 Gru 2010    Temat postu:

A więc byłam w Dziekanacie i "miłe" panie przekazały mi że wybór promotorów nastąpi w czwartym semestrze także indeksy i karty dostaniemy dopiero w sesji.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Janulka dnia Śro 11:44, 01 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Olcia :)




Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Danzig

PostWysłany: Sob 13:20, 04 Gru 2010    Temat postu:

Marta, jeśli masz tych promotorów w jakimś pliku najlepiej word, to fajnie by było gdybys mogła mi go wysłać... bo tej wersji tutaj nie da się czytać...
Pozdrawiam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janulka
Administrator



Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:19, 06 Gru 2010    Temat postu:

ja to zmienie w wolnym czasie do piatku bedzie to zrobione.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Olcia :)




Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Danzig

PostWysłany: Śro 2:36, 08 Gru 2010    Temat postu:

Siemanko Smile
to znowu ja Wink
Jeśli ktoś chce sformatowaną listę promotorów licencjackich w dokumencie Word, to proszę aby podał mi adres mejlowy.
Pozdrawiam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.opiekunczowychowawcza.fora.pl Strona Główna -> PROMOTORZY Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin